onsdag 9 december 2015

Vintercyklist

Så antog jag utmaningen - eller nja, den antog mig - att bli vintercyklist i Uppsala. Nu tänker jag ger er en insikt i en vintercyklists eskapader.

Ja, det är inte utan viss ångest jag gav mig in i detta. Jag är ju INTE van cyklist men när min mamma sa till mig att skaffa ännu en bil för att klara av hämtningar och lämningar på förskolan till vintern så kände jag att, nej, om jag nu ska propagera för att andra ska agera för miljön kan inte jag gå och skaffa ännu en bil.

Sagt och gjort, jag gjorde som jag alltid brukar göra, jag går "all in". Jag anmälde mig till kommunens satsning till att bli vintercyklist. Det är en satsning där de vänder sig till ovana cyklister (dvs mig! :)) som ska fortsätta cykla hela vintern (december-mars). Vintercyklisterna blir uppmuntrade av kommunens projektledare, får hjälp att finna bra cykelvägar, utrustas med dubbdäck och annat som gör vintercyklistens liv enklare. I gengäld ska vi cykla minst tre dagar i veckan och minst 3km per dag samt rapportera hur vintervägarna ser ut och spana lite extra åt kommunen vad gäller framkomlighet och annat som vi ser som kan stötta dem i deras tillgänglighetsarbete. Toppen säger jag! Win win!

När jag funderade på detta med hämtningar och lämningar under vintern ville vi inte utsätta solstrålen för eventuella snöstormar så vi införskaffade en cykelvagn. Ni kan ju bara tänka er hur det ser ut när jag cyklar med denna cykelvagn när jag normalt sett, med bara cykel och barncykelsadel vill ha ca 3 meters radie för mig själv kring cykeln för att jag är så ovan. Men men, vad gör man inte för att leva som man lär.
Livet är ett äventyr!

Kostnaden för cykelvagnen kammade vi hem genom att en av oss (läs - inte jag) inte tar bilen till jobbet under två månader räknade vi ut. (Jisses vad dyrt det är att köra bil).

Jag tog mig friheten att räkna lite på detta med miljövinsten med hjälp av SJs hemsida. Eftersom vi genom att cykla fram och tillbaka till förskolan inte orsakar några utsläpp alls, bortsett från när man släpper väder i den jobbiga backen, är det intressant att se vad samma sträcka ger i utsläpp för andra fordonsslag. Jag har här räknat att vi varje dag cyklar minst 3km, vilket vi gör 5 dagar i veckan, under ett år, med undantag för sommaren, vilket blir ca 60 mil. 60 mil motsvarar ungefär en resa mellan Stockholm och Malmö. Nedan visar jag vad olika transportslag genererar för samma sträcka som vi cyklar den korta sträckan mellan hemmet och förskolan under ett år. Att tänka på är att cykeln inte genererar några utsläpp alls.

För er som inte är så hemtama med olika utsläpp så kan jag informera om att CO2 är det utsläpp som bidrar till den förhöjda växthuseffekten. HC (kolväten) är cancerframkallande och skapar tillsammans med NOx (kväveoxider) marknära ozon som bland annat irriterar våra luftvägar och kan skada vävnad. NOx (kväveoxider) bidrar både till övergödning av sjöar och hav och försurning av mark och vatten. Partiklar är hälsoskadliga och ger upphov till ökad dödlighet. SÅ - bara genom denna korta sträcka till och från förskolan KAN man göra skillnad.

Ja, det är meckigt att prånlga in barnet i cykelvagnen med overaller och allt, på med lysen, reflexväst, på med varma kläder, hjälmar och tung uppförsbacke. MEN det jag får för min ansträngning är alltså att jag inte bidrar till ovanstående otrevligheter, jag förbättrar framtidens människors chans att få njuta av jorden (lite vardagshjälte alltså, yey!), jag lär min son att resa hållbart och få goda vanor - redan från början, vi kommer ut och rör på oss, njuter av dagen och kan ser årstiderna ändras på ett helt annat sätt än från ett bilfönster.

FärdmedelCO2HCNOxPartiklar  
 
Tåg
0.0013 kg
0.0034 gram
0.0052 gram
0.00040 gram
  
 
Buss
21.02 kg
8.8 gram
150 gram
3.6 gram
  
 
Bil
57.68 kg
51 gram
12 gram
1.2 gram
  
 
Flyg
95.87 kg
37 gram
280 gram
- gram

Ja, ja, lång utläggning. Hoppas ni hängde med. 

Idag på vägen hem stötte vi på en lastbil som var i full färd med att byta gatubelysning, allt tack vare att jag i förrgår rapporterat till kommunen/vattenfall att den var trasig. GALET vad snabba de är. Och galet vad härligt det känns att få göra skillnad.

OVER and OUT / Anna aka vintercyklist 




2 kommentarer:

  1. Intressant! Jag kan rekommendera lådcykel med el-assist, vi har tre barn och huvudskälet till att vi väljer att skjutsa barnen i lådan istället för i bil är inte miljön utan att det är så snabbt och smidigt, ingen uppoffring av oss. Ni får gärna provköra om ni vill. Utöver att cykeln inte släpper ut några avgaser i luften på vägen till exempelvis förskola (detta kan ju lösas med elbil som dock fortfarande sliter upp partiklar ur vägbanan) finns det mängder av andra fördelar att välja bort bilen, särskilt på väg till förskola eller skola. Fördelar cykel är exempelvis:
    -mindre behov av parkering och vägar, yta frigörs till annat, t.ex. bostäder
    -buller minskar
    -man har väldigt sällan ihjäl andra om man av någon anledning kör på dem
    -tryggare väg till förskola/skola för de som går/cyklar

    Mvh Gustaf vintercyklist

    SvaraRadera