tisdag 7 oktober 2014

Att gå i regn, mitt i solskenet

I helgen var vi på Underbara barnmässan. OCH mannen ville följa med. Hur mysigt som helst att få dela dagen med dem. Jag saknar dem som en tok när jag är på jobbet. När jag hinner tänka, vill säga. Det går undan på nya jobbet. Snabba ryck och många järn i elden präglar en miljösamordnares vardag, är det som jag lyckats utröna hitintills. Inlärningskurvan fortsätter att pika exponentiellt.

För ett år sedan var vi på samma plats, men allt var annorlunda, typ. Då var Solstrålen i magen. ;)


Åter till mässan, det var en bra mässa med mycket gröna alternativ, det bästa enligt mig (och nya) var Smile in a box, en lyxig låda med godsaker (bland annat hudvård) åt mamma och bebis som man kan beställa hem. Med bara gröna alternativ! Själva ratar jag de företag som inte har miljövänliga produkter vilket således leder till rätt begränsade alternativ, så det kändes fint att även vi ekotokar kan få lite lyx ibland. Här på nya orten har jag inte lärt mig hitta i ekodjungeln så det passar mig perfekt!



Toppeninitiativ från två engagerade och duktiga företagare!

LYX!

En liten passus som jag tänkt på en hel del på sistone är ett förtydligande. När jag väljer att skriva om företag och deras idéer så är det för att jag tror på dem eller anser de värda att nämnas, inte för att de sponsrar mig eller för att jag på annat sätt gynnas av det. Detta är alltså inte ett sponsrat inlägg. Jag tror på att peppa de som arbetar med varor och tjänster som kan leverera mer hållbara alternativ till det vi redan konsumerar eller på annat sätt har en fin idé. Samtidigt anser jag att man alltid först ska fundera på om man ens behöver konsumera. Därefter, om man nu anser sig behöva det, välja ett bra alternativ. Jag har genom min resa genom ekoSverige stött på en del bra ideer, produkter osv. Jag får ofta frågor från vänner och bekanta om dessa, därav delar jag med mig även här om dessa.


En kort reflektion jag hade idag på arbetet var att alla talade om vädret, det duggade för första gången på länge och det där med vädret är ju alltid en snackis på arbetsplatserna. Jag själv hade knappt noterat vädret, inte för att jag hade mycket att göra eller så utan för att jag nog inte såg det som ett problem. Jag tänkte mest att "tänk att jag har ett jobb som jag verkligen ser fram emot att gå till och en familj att komma hem till". Det kan låta grundläggande och kanske klyschigt för många, men det var precis så det var och det betyder allt för mig. Ett duggregn innebär således bara att det är ett duggregn, inget annat. Eller jo, att jag måste ta med mig ett paraply när jag ska flänga runt bland universitets alla campusområden. :)

Nu är det höst, med duggregn, härliga höstlöv och levande ljus! Allt på en och samma gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar