lördag 4 oktober 2014

Mod att läka

Förra helgen var jag på Loppi events bloggevent "Babylove". Där stötte jag på Annas profylax, och självaste Anna i egen hög person. :) När vi var gravida med storebror gick vi en av hennes kurser och vi var supernöjda. Vi kunde verkligen använda oss av många av de tips och trix som vi lärde oss under kursen. När vi sen var gravida med lillebror kände vi inte att vi vågade eller ville gå kursen igen, detta fast vi kände att den kunde ge oss bra stöd även denna gång. Jag tror såhär i efterhand att vi var rädda att känna oss utanför. Vi är ju inte förstagångsföräldrar när lillebror låg i magen men i praktiken blev vi ju det när lillebror föddes Vi hade varit med om något som vi inte kände oss redo att berätta för de som eventuellt skulle vara med på kursen, dels för att inte skrämmas men dels för vår egen skull. Vi var inte redo. Det innebar dessutom att möte allt som hade med förlossning att göra igen, fast vi även denna gång inte hade en aning om hur det skulle bli. Hur som helst gick vi inte om den. Vi övade hemma med den bok vi fått under kursen vi gick med storebror och hoppades att vi skulle minnas tillräckligt.

Nu, förra helgen, när vi var på bloggeventet, kom Anna fram och talade med oss. Jag kände då att jag ville berätta för henne vad kursen betytt för oss. Att vi kunde känna oss lite tryggare i en väldigt utsatt situation. När vi stod där och pratade berättade jag för henne om allt som hänt oss och hur mycket kursen betytt även efteråt, vid andra smärtsamma situationer. För det man lär sig på kursen går att tillämpa även på annat än förlossningssmärtor. Jag sa till henne att jag inte vet om det blir fler barn. Hon berättade att den nya boken inte bara handlar om att möta förlossningssmärtan, förlossningen och allt däri utan även om tiden efter. Hur man hanterar den. Och kanske kunde den ge oss mod att våga igen? menade hon.

Ja, jag fick med mig ett signerat ex hem och ser fram emot att läsa boken. Kanske ger den oss mod? Om inte annat hoppas jag den ger mig en möjlighet att läka än mer. Återkommer med en kort recension när jag läst boken.

Mod!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar