söndag 31 augusti 2014

Dopgudstjänst nummer två

Idag var vi på mässa i den kyrkan som lillebror döptes i. Det var en familjegudstjänst där de delade ut de dopänglar som alla barn som döps i den kyrkan får. Under dopceremonin sätts de i ett olivträd där de sedan får hänga hela terminen. När terminen sedan är slut kallas alla förldrar till denna gudstjänst, som då kombineras med den vanliga söndagsgudstjänsten.

Den vackra ängeln, som tillverkas i Jerusalem.


Det var en mycket fin ceremoni, och jag är glad att vi valde denna kyrka, Ängskyrkan. Det finns en sådan fin gemenskap och innerlighet som jag verkligen uppskattar där. Om man sedan tror på symbolvärden så är det lite extra fint att ängeln hängdes upp i ett olivträd. Storebror fick på något vackert vis vara med på ett hörn i det hela.

Under mässan talade de om allt som pågår i världen om folket i IRAK, Palestina och Israel. Det är långt gångna konflikter som jag har svårt att förstå historien bakom, och det är så mycket lidande.Tänk vad vi lever skyddat ändå. De talade också om att gemenskap, osjälviskhet, omtanke och kärlek börjar med den enskilda människan, det vill säga du och jag. Det är en av de hårda lärdomar jag behövt göra detta år. Att släppa taget, men att inte vara arg eller ledsen, utan att bara leva och låta leva. Det är kärlek.

Vi tände också ett ljus för storebror och andra fina som inte finns med oss längre.

Ljuständning


Nu ska denna trötta och krassliga familj lägga sig på soffan i planläge och vila, kanske eventuellt kolla lite på tapeter på nätet. En helt annan sak - jag har hittat ekotapeter! Yey!

Ha en fin höstdag alla.

2 kommentarer:

  1. Så fint att läsa det Du skriver. Jag är präst i Svenska kyrkan, just nu bor jag och arbetar i Sydafrika. Din glädje över dopgudstjänsten smittade av sig! All Guds välsignelse önskar jag! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ta hand om dig!
      Vänliga hälsningar
      Anna

      Radera