fredag 8 augusti 2014

Vad händer med feminismen?

Feminism för mig har alltid inneburit jämställdhet. För alla. Punkt. Men på senare tid har jag kommit på mig själv med att förknippa feminism med radikalfeminister som i min mening mer eller mindre kräver ojämställdhet mellan man och kvinna. Hur blev det såhär och vad vet jag egentligen om feminismen? Ja, dessvärre är det ju så att ju mer man vet desto mer förstår man att man inget förstår. Något sådant kan jag väl känna, desto mer jag läser om det.

Men som i ett tappert, till en början omedvetet försök, att börja nysta i detta började jag läsa boken "Hatet" av Maria Sveland. Den handlar om det hat mot feminister och feminismen som framkommit på senare år och hur det kommer sig. Jag mår nästan illa när jag läser boken för jag känner mig så lurad. Jag som någonstans anser mig  vara rätt upplyst inser att jag liksom så många andra blir vilseledd av media i just denna fråga. Jag blir irriterad på mig själv och den oförmåga jag besitter i att granska fakta. Jag har inte läst klart boken men en stor del av behållningen av det jag läst består i hur extremt viktigt där att att kritiskt ifrågasätta media i tid och otid. Hur media kan, genom att vinkla inlägg, få ett helt samhälle (eller i alla fall många däri) att förvanska en ideologi (eller i alla fall de som är anhängare till den) och därigenom förstöra karriärer och den fria tanken. Eller nja, det kanske är att gå rätt långt, men hur som, rätt illa är det i alla fall.

Ja, vad vill jag säga med det här då? Ja, döm inte så snabbt, ta reda på fakta och kunskap är makt. Några ledord som jag själv måste ta fasta på, rätt ofta.

OCH, läs boken för guds skull! Om inte annat väcker den tankar. Den får dig förhoppningsvis (eller i alla fall mig) att fundera ett extra steg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar